Lärandets vilkor i skola, arbetsliv och fritid 15 hp


Japp, distanskursen som jag läser här på Halmstad Högskola heter alltså som rubriken lyder. Har haft ett "djupt" samtal med min "klasskamrat" Andreas, 25 nu under kvällen då vi diskuterat den individuella uppgiften som vi ska göra tills på tisdag då nästa seminarium är. Det roliga med denna människa är att han är bara 25, men han skriver som om han vore 50 typ. Väldigt prydligt och sofistikerat. Men så söker man på hans namn på facebook, och ja, såklart är han en helt vanlig festprisse som oss alla andra :) Men med tanke på att han har en psykologiutbildning bakom sig, och jag har ingenting, så är det kanske inte så konstigt att han skriver som han gör. Det är nog bara jag som är ung och dum, höhö..

Se om ni förstår vår följande uppgift:

"En central utgångspunkt i Säljös bok är att lärande konstrueras inom ramen för sociala praktiker. Inför seminariet ska ni enskilt förbereda ett exempel på en social praktik där det kan tänkas pågå lärande. Analysera och resonera utifrån ett sociokulturellt perspektiv kring den valda praktiken genom att ta ställning till följande frågor: Inom vilka typer av social praktik utspelar sig ert exempel? Hur konstitueras lärande inom den valda praktiken? Vad måste man kunna för att delta? Vad karaktäriserar lärandet? Vilka kulturella artefakter är centrala? Vad präglar kommunikationen? Ni behöver inte lämna in något skriftligt på detta, men ni skall redogöra för era ”svar” på seminariet i diskussion med gruppen."


Lätt? (nej)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0